C. Cengiz Çevik'in resmi sitesi

Birtakım filolojik hassasiyetler: Eskiçağ ve günümüze dair kişisel okumalar ::: İstanbul Üniversitesi, Latin Dili ve Edebiyatı bölümünde Doktora Öğrencisi. Yeditepe Üniversitesi ve Doğa Koleji'nde Latince Okutmanı, yazar, okur, eyler!

Suyu şaraba dönüştürmek mi? (Boethius) – 2

Birinci kısım için bkz. Suyu şaraba dönüştürmek mi? (Boethius)

Yeni Ahit’te İsa’nın şarabı suya dönüştürdüğünden bahsedilir.

Gerçekten böyle bir olay olup olmadığı mühim değil, benim için mühim olan İsa’nın “varı yok” ya da “yoğu var” etme değil bizzat “var olanı dönüştürme” gücü bağlamında bu metaforun kullanılmış olmasıdır (örneğin Yuhanna 4.46: “İsa yine suyu şaraba çevirdiği Celile’nin Kana köyü’ne geldi“).

İsa’nın göksel krallık müjdesi “çürümüş” pagan toplumu için bir dönüşme objesi olma anlamı taşıyordu, yani dönüşülecek şey – varılacak hedefti. Bu yüzden İsa eski dinamiklerin (“suyun”) bizzat merkezine dinamit yerleştirerek, onları kurulacak yeni yapıya (“şaraba”) dönüştürmeye çalışıyordu, örneğin Matta 10.35’te diyordu ki “çünkü ben babayla oğulun, anneyle kızın, gelinle kaynananın arasına nifak sokmaya geldim.”

İlginçtir, filosof Boethius sudan şaraba dönük olan bu “dönüşüm” metaforunu tersine çevirerek dinî / kutsal öğretideki (sacra doctrina) inancın çürütülmesi için (aslında tam anlamıyla “pes ettirilmesi” için: “redigendo in obsequium fidei“) felsefî argümanlardan / kanıtlardan yararlananların (illi, qui utuntur philosophicis documentis) şaraba su katmış değil (non miscent aquam vino), suyu şaraba dönüştürmüş olduğunu (aquam convertunt in vinum) söylüyordu (kaynak: In Boethii de trinitate, [ed. Decker] prooem q. ii. art. iii. ad 5).

Boethius’un bu metaforunda saf inanç suyken, onun felsefeyle bozulmuş ya da çürütülmüş hali şaraptır.

Neden tersine dönmüş işler dersiniz?

İsa başlangıçta suyu şaraba dönüştürürken felsefî ya da değil, -Boethius’un kullandığı terimle söylersek- birtakım documentum‘lardan (“örneklerden”, “kanıtlardan”, “düşüncelerden”) yararlanmış ve kendi öğretisi kapsamında aslında pagan suyunu göksel krallığın şarabına dönüştürmüştür, ihtimaldir ki bu metafor, İsa’nın yaşadığı dönemde değilse de, ondan birkaç yüzyıl sonraki Roma’da yaşayan ve anti-Hıristiyanlık propagandası yapan Porphyrius gibi ateşli paganlar tarafından da kullanılabilirdi yani Hıristiyanlığı “suyu dönüştürerek bozan unsur olarak” yorumlayabilirlerdi.

Reklamlar

One comment on “Suyu şaraba dönüştürmek mi? (Boethius) – 2

  1. adsız
    27/08/2011

    Sanki Boethius işlerin tersine dönmüş/döndürülmüş olduğunu gördüğü için söylemiş bunu.Bahsi geçen mucize Sinoptik inciller dışında kalan Yuhanna’da yer almıyor mu? Çelişkili durumlardan biri.Boethius kendisi felsefeyle/felsefesiyle saf inancı desteklemeyi biliyorken/başarmışken ,tam tersi işler yapanların da farkında ki şaraba su katmış değiller ,suyu şaraba dönüştürtüler,diyor.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 27/08/2011 by in Felsefe - bilim, Genel and tagged , , , , , , , , , , , .
%d blogcu bunu beğendi: